AdMob – reklama v mobilních aplikacích

Co je AdMob

AdMob je reklamní systém společnosti Google, určený pro zobrazování reklamy v mobilních aplikacích nebo naopak k propagaci aplikací. Částečně ho můžeme využít také pro zobrazování reklamy na mobilních webových stránkách, ale k tomu je primárně určen reklamní systém AdWords. Vývojáři aplikací mohou pomocí AdMobu vydělávat tak, že umožní zobrazování reklam ve svých aplikacích. Majitelé mobilních webových stránek, kteří chtějí vydělávat na zobrazení reklamy, mohou využít reklamní systém AdSense. Ten umožňuje vydělávat také na zobrazování reklam na běžných internetových stránkách, nejen mobilních.

Příklad inzerátu zadaného v AdMob.com

Příklad inzerátu zadaného v AdMob.com

Jak nastavit reklamní kampaň na AdMob

Prostředí nastavení kampaně v AdMob není česky, proto vybereme angličtinu. Pokud tedy chceme inzerovat v mobilních aplikacích jiných vývojářů, na stránkách admob.com se jednoduše registrujeme, nebo pokud už máme účet na Googlu, např. pro přístup k AdWords, tak se stačí přihlásit pod tímto účtem a systém se nás zeptá na jméno a adresu a jestli jsme Advertiser (inzerent) nebo Publisher (vydavatel, který zobrazuje reklamu jiných ve svých aplikacích a inkasuje za to provizi). My zadáme, že jsme inzerenti, ale je možné vyplnit i „not sure“ pokud nevíme, nebo obě možnosti. Následuje možnost zatržení, jaké informace chceme získávat emailem a můžeme potvrdit podmínky tlačítkem „Submit“.

Přihlášení do AdMob, pokud už mám účet např. do AdWords

Přihlášení do AdMob, pokud už mám účet např. do AdWords

 

Registrace do AdMob, pokud ještě nemám účet

Registrace do AdMob, pokud ještě nemám účet

Pokud už mám účet, jsou stejně vyžadovány další údaje

Pokud už mám účet, jsou stejně vyžadovány další údaje

Po potvrzení už se dostáváme rovnou do administračního prostředí, kde máme na výběr ze dvou možností:

A) Vytvořit kampaň

B) Začít vydělávat na své mobilní aplikaci.

Vytvořit kampaň, nebo vydělávat na své aplikaci?

Vytvořit kampaň, nebo vydělávat na své aplikaci?

Nás teď zajímá první možnost, druhou si popíšeme v jiném článku.

 

ad A) Vytvoření kampaně v AdMob

Vytvoření první kampaně umožňuje cílit na návštěvníky nebo mobilní zařízení (mobilní telefony, tablety, vč. konkrétních typů), zvolit kde se bude reklama zobrazovat a nastavení měřících nástrojů.

 

Krok 1 – Základní informace o kampani v AdMob

V prvním kroku kromě názvu kampaně a dat spuštění a ukončení kampaně (ukončení je nepovinné) zadáme denní rozpočet. Reklama se přestane zobrazovat, jakmile dojde k jeho vyčerpání a zobrazí se zase následující den. Minimální denní vyžadovaná investice na den je 10 US dolarů, tedy cca 200 Kč. Můžeme si přidat poznámku, ale to je také volitelná položka. Poté už můžeme kliknout na tlačítko „Uložit a pokračovat – Save and Continue“, kterým přejdeme na pokročilejší nastavení kampaně.

Krok 1 - zadávání základních informací

Krok 1 - zadávání základních informací

 

Krok 2 – Co chceme propagovat?

V tomto kroku vybíráme, jestli chceme propagovat mobilní webovou stránku, mobilní aplikaci, multimedia, nebo konrétní místo na mapě.

 

Propagace mobilní stránky: cílem je přivedení návštěvnosti na webovou stránku, optimalizovanou pro displej mobilního telefonu či tabletu, jako např. m.reklamavtelefonu.cz či m.google.com.

Propagace mobilní aplikace: cílem je zvýšit počet stažení aplikace. Po vybrání této možnosti ještě vybereme platformu, na které aplikace běží, tedy iPhone, iPad, iPhone OS Universal (univerzální aplikace použitelná pro iPhone i iPad), Android a/nebo Windows Phone.

Propagace multimédií: zde můžeme přivádět návštěvnost k videu (streamovanému nebo ke stažení) nebo položkám v obchodě iTunes – konkrétně filmům, hudbě, knihám (i pro Kindle) či TV s předpokladem, že si je následně někdo koupí.

Propagace telefonního kontaktu nebo místa: cílem je informovat o firmě v daném místě za použití formátů Click-to-Call (tedy zavolat kliknutím na tlačítko v reklamě), nebo Click-to-Maps (zobrazit polohu na mapě kliknutím na tlačítko v reklamě).

Krok 2 - tvorba inzerátu, zobrazujícího se v mobilní aplikaci (z pohledu inzerenta)

Krok 2 - tvorba inzerátu, zobrazujícího se v mobilní aplikaci (z pohledu inzerenta)

 

Krok 3 – Cílení reklamy

Reklama v mobilní aplikaci nebo stránce pomocí AdMob

AdMob umožňuje pouze propagaci v aplikacích, běžících na operačním systému Android, zatímco reklamu na mobilních webstránkách můžeme cílit i na telefony s jinými operačními systémy. V ostatních nastaveních je přístup stejný a reklamu v aplikacích a mobilních stránkách tedy popíšeme najednou:

 

1.1 Cílení na platformu

Vybíráme platformu mobilního zařízení, na kterém se má reklama zobrazovat (Android, iPhone iOS, Windows Phone OS). Pokud nám nestačí toto rozdělení, můžeme si (tlačítkem „Customize“) vybrat konkrétní přístroj, zde např. telefon Nexus S, vč. minimální a maximální verze operačního systému. Můžeme také cílit na zařízení podle jednotlivých výrobců.

Vždy, když přidáme další zařízení, nebo provedeme jinou úpravu, na pravé straně se nám přepočítá minimální požadovaná cena za proklik z reklamy, označená jako „Min. bid“.

Výběr platformy a typu mobilního zařízení pro zobrazování reklamy

Výběr platformy a typu mobilního zařízení pro zobrazování reklamy

 

1.2 Cílení na území

U cílení na lokaci si můžeme vybrat konkrétní kontinent, stát a u České republiky i kraje a některé okresy. Můžeme si tak pomocí checkboxů zvolit podrobnost územního cílení podle potřeby.

V této volbě si ještě vybíráme, jestli chceme reklamu zobrazovat všem uživatelům, jen těm, připojenými přes Wi-Fi, nebo jen těm, připojeným přes mobilního operátora. Můžeme také vyloučit uživatele, kteří se připojují přes proxy síť.

Výběr regionu, ve kterém se bude reklama zobrazovat

Výběr regionu, ve kterém se bude reklama zobrazovat

 

1.3 Cílení podle demografie

V nabídce cílení podle demografické struktury uživatelů AdMob nabízí cílení podle pohlaví a věku. Můžeme tak vybrat cílení na muže, na ženy nebo ho ponechat na obě pohlaví. Věk můžeme omezit na 18-24 let, poté vždy po deseti letech, až nakonec na uživatele starší 64 let. Pokud nevyplníme, tak budeme cílit na všechny uživatele bez rozdílu věku.

Cílení podle demografie

Cílení podle demografie

 

Po provedení nastavení na této stránce nám už zbývá jen zadat základní nabídku „Default Bid“ v dolarech za jeden proklik naší reklamy. Minimální potřebnou nabídku vidíme po pravé straně pod označením Min. Bid, základní nabídka musí být vyšší. Samozřejmě zde platí pravidlo, že čím vyšší nabídka a kvalitnější reklama bude, tím vyšší získáme počet zobrazení a prokliků reklamy. My prozatím necháme původně nastavenou nabídku na 0,05 USD, později je možné ji samozřejmě upravit a u jednotlivých reklam můžeme používat rozdílné nabídky.

Pokud neznáte reklamní systémy AdWords nebo Sklik, tak vězte, že neplatíte za zobrazení reklamy, ale pouze v případě jejího prokliknutí.

Tlačítkem Save and Continue uložíme a pokračujeme na vytvoření reklamního sdělení.

 

Krok 4 – Tvorba inzerátu v AdMob

V tuto chvíli se konečně dostáváme k vlastní tvorbě inzerátu a AdMob zde v přípravě reklamního sdělení připomíná AdWords. Vybereme tedy, jestli chceme vytvořit textovou reklamu (bude vidět ikona a text o délce 35 znaků), nebo grafickou reklamu – obrázkový banner – nahráním souboru podporovaného formátu.

Krok 4 - tvorba vlastního inzerátu

Krok 4 - tvorba vlastního inzerátu

 

1) Tvorba textového inzerátu AdMob

Textovou reklamu vytvoříme tak, že vybereme položku „Text + Tile“ a v následujícím bloku „Ad Information“ zadáme název reklamy (ten nebude vidět – slouží pro naši potřebu – např. pro vyhodnocování statistik kampaně). Zadáme URL cílové stránky, což by měla být webová stránka optimalizovaná pro čtení v mobilních telefonech, abychom hned neodradili čtenáře, když už platíme za jejich přivedení. Toto je zatím velká chyba většiny kampaní na českém mobilním internetu, kdy firma chce vyzkoušet mobilní reklamu, ale už si k tomu nepřipraví mobilní webstránku a nalákaný návštěvník tak může rychle zase odejít, protože je pro něho čtení klasické stránky určené pro velký monitor velmi nepohodlné a na některých telefonech dokonce nemožné. Kromě cílení na webovou stránku můžeme cílit také na stažení aplikace, telefonický hovor apod.

Display URL, nebo-li zobrazovaná webová adresa je zkrácena o předponu a můžete ji také mírně upravit oproti skutečné adrese.

Tvorba textového inzerátu

Tvorba textového inzerátu

 

Tvorba kreativy (Creative)

Text o maximální délce 35 znaků vkládáme do pole „Ad text“, ikonu „Tile“ můžeme vybrat z přednastavených deseti, nebo nahrát vlastní obrázek pomocí „Custom tile image“. Já teď pro ukázku volím jednoduchý text inzerátu bez výzvy k akci a pouze vybírám jednu z přednastavených ikon. Následně stačí potvrdit cenu nabídky a inzerát uložit pomocí tlačítka „Create Ad and finish“ nebo „Create another Ad“, čímž uložíme stávající a začneme tvořit novou reklamu.

 

2) Tvorba grafického banneru AdMob

Pro vytvoření bannerové reklamy (nemůžeme ji chápat stejně jako v klasické internetové reklamě, protože u mobilních zařízení je např. flashový banner zapovězený – neumí ho zobrazovat některá zařízení, jako iPhone či iPad) zvolíme možnost „Image Ads“ a z následné nabídky vybereme mobilní telefony, nebo tablety.

Název reklamy a cílovou URL vyplníme podobně jako u textových inzerátů a u tvorby kreativy nahrajeme obrázek. Ideálně JPG o rozměru 640×100 pixelů. Tato velikost se sice bude zobrazovat jen na telefonech s HD rozlišením displeje, ale AdMob si ho automaticky zmenší na formát 320×50 pixelů pro ostatní telefony s menšími displeji. Je možné použít také formáty GIF či PNG.

Tvorba bannerového inzerátu

Tvorba bannerového inzerátu

Následuje opět potvrzení nabídky ceny za proklik a uložení.

 

Při výběru tvorby reklamy pro tablety se postup liší jen ve formátech grafické reklamy – musíme vložit formáty Medium rectangle o rozměrech 300×250 pixelů, Standard banner 468×60 pixelů a Leaderboard 728×90 pixelů. Jako podklad mohou sloužit obrázky ve formátu JPG, GIF nebo PNG o maximální velikosti 75KB. Zbytek postupu je shodný s mobilními telefony.

 

Propagace firmy s pobídkou k zatelefonování nebo zobrazení na mapě

U tzv. Click-to-Call inzerátu, může inzerent motivovat uživatele k tomu, aby přímo zatelefonoval stiskem ikony telefonního sluchátka v reklamně. Nastavování cílení je shodné s tím, popsaným výše, ale mírně se liší tvorba inzerátu. Je zde totiž třeba zadat telefonní číslo, na které má uživatel telefonovat. Na pravé straně inzerátu se následně zobrazí ikona s telefonním sluchátkem. Když uživatel na reklamu klikne, tak telefon ihned začne vytáčet zadané tel. číslo. Cílová URL adresa se tedy v tomto případě vůbec nezadává.

Tvorba inzerátu Click-to-Call

Tvorba inzerátu Click-to-Call

 

Obdobně u inzerátu Click-to-Map zadáváme adresu, na kterou chceme zákazníka dovést a po pravé straně inzerátu se zobrazí ikona radaru. Po rozkliknutí inzerátu se spustí mapová aplikace s mapou vystředěnou např. na inzerovaný obchod s oblečením.

Tvorba inzerátu Click-to-Map

Tvorba inzerátu Click-to-Map

 

Kampaň tedy máme nastavenou a stačí jediné – vložit do AdMobu kredit a po jeho připsání na účet Googlu a po schválení inzerátů se reklamní sdělení začnou zobrazovat a vám tak přinášet návštěvnost na mobilní web, uživatelé začnou stahovat vaši aplikaci, začnou vám telefonovat nebo vás navštěvovat ve vaší prodejně.

 

Pokud si s něčím nebudete jistí, zeptejte se v diskuzi níže. Pokusíme se odpovědět.

6 comments on “AdMob – reklama v mobilních aplikacích
  1. Milan napsal:

    Dobry den
    Chcel by som sa spytat akym sposobom funkguje v systeme Admob sprava viacerych uctov ako je to napriklad v Adwords MCC.
    1/ ci je mozne spravovat viac uctov pod jednym hlavnym uctom?
    2/ ci je mozne prepojit viac uctov pod jedno prihlasovacie meno …

    V podstate mi ide ako vyriesit spravu klientskych uctov podobne ako v Adwords MCC…

    Dakujem za odpoved..

    • Redakce | VŠ napsal:

      Dobrý den,

      doporučuji vyčkat – Google pracuje na tom, aby v AdWords bylo možné spravovat i reklamy v mobilních aplikacích. Částečně už to jde teď. AdMob je pod tímto označením podle mého názoru odsouzeno k zániku, takže v tomto rozhraní nebudou přibývat tyto pokročilé funkce. V budoucnu bude možné inzerovat jak na desktopu, tak v mobilních zařízeních přes Google AdWords.

  2. dominik napsal:

    Dobrý den..jsem začínající vývojář a přemýšlím o této službě..mám na vás primitivní dotaz, ale mě nedá spát.. Je tato služba (AdMob) Zadarmo? nebo jsou tam poplatky?
    Děkuji mnohokrát za odpověď.

    • Viktor | redakce napsal:

      Dobrý den Dominiku,

      AdMob je reklamní služba, podobně jako AdWords, takže je Googlem zpoplatněná. Platí se za to, když někdo klikne na vaši reklamu, nebo si můžete vybrat placení za tisíc zobrazení reklam. První možnost je běžnější a pro začátečníka jistější.

      • Michal napsal:

        Zdravím,

        chcem vydať aplikáciu a mám otázku ohľadom reklamy.
        Moj profit je len kliknutia na reklamy, ktoré sa zobrazujú v mojej aplikácií alebo aj za zobrazenie reklamy, bez kliknutia na ňu. Alebo sa to musí na začiatku vybrať?

        S pozdravom
        Michal

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>