Geolokace

Mobilní reklama založená na poloze uživatele (tzv. Location based marketing) může přinést velmi účinné cílení. Představte si, že můžete doručit SMS zprávu uživateli, který právě prochází kolem vaší prodejny. Využití je efektivní především při podpoře impulzivních nákupů. Tím to ale nekončí, na poloze uživatele jsou založené další služby, jako je Foursquare, Google places a další.

SMS doručená na základě výskytu na určitém místě

SMS doručená na základě výskytu na určitém místě

V dnešní době je každý chytrý mobilní telefon vybaven GPS modulem, který umožní lokalizovat uživatele. Zjistit polohu uživatele je však možné také pomocí dalších nástrojů. Mobilní operátor může lokalizovat uživatele pomocí vysílačů mobilního signálu s přesností až na desítky metrů (v centrech měst, kde je mnoho základnových stanic vysílačů BTS), nebo stovek metrů až kilometrů (na odlehlejších místech, kdy mobilní telefon zachytí signál pouze jedné základnové stanici). Google a další dokáží zjišťovat polohu na základě Wi-fi signálu i běžných domácích či firemních Wi-fi routerů.

Možnost lokalizace je závislá na zapnutých přijímačích telefonu: přibližná lokalizace podle vysílačů mobilního signálu je možná kdykoli je zapnutý mobilní telefon, ale je nepřesná, pro Wi-fi lokalizaci musí být v mobilu zapnutý příjem Wi-fi signálu a pro GPS lokalizaci musí mít uživatel zapnutý přijímač GPS signálu. V blízké budoucnosti bude možná lokalizace také na základě ruského navigačního systému Glonass, který umí přijímat např. už iPhone 4S.

 

Jak může znalosti polohy uživatele může využít inzerent?

Z pohledu mobilní reklamy je atraktivní cílení podle polohy – tzv. Location based technology. Inzerent tak může reklamním sdělením oslovit uživatele, který se např. právě pohybuje v okolí jeho prodejny nebo v regionu, ve kterém inzerent poskytuje nějakou službu.

 

Reklama ve zprávě BTS vysílače

Vysílač signálu mobilního operátora obvykle na displeji telefonu zobrazuje lokalitu, ve které se nacházíte. Inzerent si ale může místo tohoto textu zaplatit reklamní zprávu. Ideální je využití při nabídce akční slevy v obchodě, který se nachází v této lokalitě.

 

SMS reklama na základě polohy

Funguje na podobném principu jako výše s rozdílem, že se nezobrazuje pouze krátké sdělení na displeji telefonu, ale uživateli je doručena SMS zpráva s delším sdělením. Více o tomto druhu mobilního marketingu s praktickými ukázkami se dozvíte na stránce SMS a MMS reklama.

 

Jak umí cílit podle polohy např. operátor Telefonica O2

Přímo v místě prodeje nebo spotřeby je výhodná především možnost podpory impulsivních nákupů. Operátor má navíc data o svých zákaznících, takže umožňuje upřesnit cílení podle sociodemografie. Není třeba smartphone ani GPS, uživateli je doručena SMS nebo MMS zpráva. Měřit úspěšnost je možné jednoduše pomocí SMS, uplatněných kódů kuponů apod. Podstatná je také výhoda použití i bez mobilní aplikace, jako je např. Foursquare.

Případová studie O2 – znovuotevření prodejny s drogerií Rossmann v Blansku – uživatelé pohybující se v centru Blanska dostali SMS se sdělením “Dnes 10% sleva na vše – přijďte… Nezmeškejte skvělou akci. Dejte vědět i svým známým!” Počet návštěvníků prodejny se zvýšil o 10%.

 

Foursquare

Zajímavou LBS – location based service, nebo-li službou založenou na poloze uživatele je Foursquare [čti fórskvér]. Uživatelé Foursquare dávají svým přátelům (kteří rovněž Foursquare používají) vědět, kde se právě nachází. Mohou se přihlašovat („check-in“) na určitých místech („venue“), jako jsou restaurace, kina apod. K přihlášení mohou dále připojit poznámku (např. hodnocení restaurace). Když se uživatel přihlásí na určité místo nejvícekrát, získá titul starosty („mayor“) a dále je motivován různými oceněními (odznáčky – „badges“) k tomu, aby navštěvoval a přihlašoval se na dalších místech.

Omezením je, že v ČR Foursquare využívají řádově tisícovky lidí, hlavně muži, a především v Praze. Jsou to převážně „geekové“ – IT zkušení lidé s pozitivním přístupem k nejnovějším technologiím, což může být velmi zajímavá cílová skupina.

 

Marketing na Foursquare

Vlastní místo: pokud vlastníte restauraci, kamenný obchod či jinou provozovnu, spojitelnou s místem, můžete jí založit profil na Foursquare. Pokud už je na Foursquare založena jiným uživatelem, můžete si ji autorizovat – kontaktováním provozovatele Foursquare. Tím získáte možnost vytvářet speciální pobídky k návštěvě vašeho zařízení („specials“), kde můžete nabídnout slevu, dárek zdarma za návštěvu nebo k nákupu, jedno jídlo zdarma, pokud uživatel přivede další 4 kamarády, nebo něco jiného, co vás napadne.

Vytvoření firemního účtu: i pokud nevlastníte místně specifikovatelnou provozovnu, můžete si založit „brand účet“ a na něm zveřejňovat tipy na zajímavá místa. Lidé, kteří vás na Foursquare sledují pak budou tyto tipy dostávat.

 

Google Places, Facebook places

Google places jsou užitečnou službou, která rozšiřuje mapy Googlu. Google v mapách zobrazuje provozovny firem či podnikatelů, vč. např. restaurací a hotelů. Uživatelé, přihlášení přes emailový účet na Googlu tyto provozovny mohou hodnotit hvězdičkami a psát k nim recenze. Takové hodnocení se poté zobrazuje všem uživatelům, kteří se podívají na provozovnu v mapách jak na počítači, tak v mobilním telefonu. Určitě si dokážeme představit, jak může být pro další hledající užitečné, pokud najdou pozitivní hodnocení některé restaurace od ostatních uživatelů. Zobrazení informace o restauraci nebo třeba hotelu se poté může zobrazovat i v navigacích nebo mapových aplikacích.

Facebook places umožňují uživatelům FB upozornit své přátele na zajímavá místa. K tomu FB využil i koupi služby Gowalla, jejíž technologie pro své Facebook places využil.

Velkou výhodou Googlu i Facebooku je obrovská uživatelská základna.

 

 

One comment on “Geolokace
  1. David napsal:

    Dobrý den,
    můžu se zeptat zda li se dá někde dočíst o historii geolokačních aplikací, klidně i cizojazyčné zdroje. Myslím postupný vývoj těchto aplikací.
    Děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>