Mobilní aplikace

Kdy vytvořit aplikaci do mobilu, jak ji představit a propagovat mezi dalšími uživateli? Zpoplatnit aplikaci, nebo její vývoj platit umístěním reklamy do aplikace?

Mobilní aplikaci nebo web?

Před rozhodnutím, jestli vyvíjet mobilní aplikaci, nebo vytvořit stránky optimalizované pro mobilní telefon, je třeba počítat s tím, že vývoj aplikace je přibližně 2x náročnější než vývoj mobilního webu. U profesionální vývojářské společnosti může stát přibližně 200tis. Kč, záleží ovšem na náročnosti. Vývoj mobilního webu je tedy o polovinu levnější a přitom může být navštěvovanější než aplikace: tu si totiž uživatel stáhne většinou pouze za předpokladu, že ji bude užívat pravidelně, jako např. u zpravodajských médií.

Aplikaci firmy, která nabízející služby nebo produkty, budou uživatelé stahovat pouze v případě, kdy přinese něco zajímavého nebo unikátního navíc, co není schopna poskytnout na mobilní stránce a ideálně není pouze jednoúčelová, ale umožňuje opakované používání.

 

Placené aplikace vs. aplikace placené reklamou

Pokud plánujete na aplikaci vydělávat, můžete tak učinit dvěma způsoby:

  • zpoplatnit stažení aplikace
  • umístit do aplikace reklamu

Je třeba poznamenat, že zpoplatnění aplikace nemusí být úplně jednoduché, např. Google zatím neumožňuje českým vývojářům aplikací nechat si za stažení platit.

Placená mobilní aplikace bez reklamy

Placená mobilní aplikace bez reklamy

Mobilní aplikace zdarma, ale se zobrazenou reklamou

Mobilní aplikace zdarma, ale se zobrazenou reklamou

Jak umístit reklamu do aplikace

Vývojář může inkasovat prostředky tím, že do kódu aplikace vloží kód reklamního systému (např. Google AdMob) a tak se uživatelům aplikace bude zobrazovat reklama. Zde se dozvíte více o bannerové reklamně nebo textové reklamě pro telefony. Pokaždé, když na reklamu uživatel klikne (nebo se spíše dotkne prstem), tak je přesměrován na stránku inzerenta, který za „proklik“ zaplatí a naopak vývojář aplikace získá provizi.

Příklady tohoto řešení:

Reklama ve hře Angry Birds

Reklama ve hře Angry Birds

Reklama v aplikaci Pubtran pro vyhledávání jízdních řádů

Reklama v aplikaci Pubtran pro vyhledávání jízdních řádů

Brandované aplikace

Jiný způsob reklamy v aplikaci se označuje jako „brandování“ – tedy propagace značky v aplikaci: auto ve hře projíždí kolem benzinové stanice Shell, kolem billboardu s logem Coca-coly apod. Variantou může být i product placement, kdy je v aplikaci (jako by mimochodem) zmíněn nějaký výrobek nebo služba. Snadné je umístění opět ve hrách, např. postava hry doplňuje životy pojídáním čokoládové tyčinky Mars místo sbíráním lékárniček.

 

Sponzor aplikace

Náklady potřebné na vývoj aplikace nebo na její propagaci může uhradit sponzor aplikace. Např. Samsung takto sponzoruje aplikaci Ski Map se seznamem lyžařských středisek a aktuálními informacemi o kvalitě a množství sněhu, teplotách, webkamerách apod. Sponzor hudebního festivalu může zasponzorovat i aplikaci s průvodcem po festivalech.

 

Úskalí zobrazování reklamy v mobilních aplikacích

Některé aplikace se pro zobrazování reklamy nehodí – příkladem mohou být widgety, které zobrazují informace na pohotovostní stránce displeje telefonu, jak to známe např. u přístrojů s operačním systémem Android.

Reklama se také v aplikacích zobrazí zpravidla pouze pokud je telefon právě připojen k internetu. Některé aplikace nutí se k internetu připojit a bez načtení reklamy neumožňují pokračovat v práci s aplikací (např. pokračovat v hraní hry).

Reklama v aplikaci pro mobilní telefon může být pro mnoho uživatelů obtěžující, proto se v těchto příkladech doporučuje vytvořit 2 verze aplikace – jednu dostupnou zdarma na vyzkoušení, ale s reklamou a druhou placenou bez reklamy.

 

Propagace mobilní aplikace

Účinnou formou propagace mobilní aplikace je umístění inzerátu v jiné aplikaci. Tento inzerát je možné v reklamním systému AdMob zacílit až třeba na úroveň typu mobilního telefonu. Zvýšit pravděpodobnost prokliku můžeme např. zobrazením sdělení „Chraňte svůj Galaxy Nexus naším právě aktualizovaným antivirem XYZ“ pokud propagujeme antivirový software; nebo „Stáhněte si čtečku zpráv iDnes.cz pro svůj iPhone!“

Propagovat můžeme ale i na klasických webových stránkách, mezi levnější nástroje může patřit reklamní systém Google AdWords či Seznam Sklik s platbou za proklik. Odkaz potom může směrovat přímo do webového rozhraní Android marketu nebo AppStoru na profil aplikace, ze které je možné ji jedním kliknutím instalovat do mobilního telefonu (musíte být přihlášeni).

Android Market umožňuje stiskem tlačítka "Instalovat" přímé stažení aplikace do telefonu

Android Market umožňuje stiskem tlačítka "Nainstalovat" přímé stažení aplikace do telefonu

 

Pozn.: Tuto stránku budeme postupně rozšiřovat. Pokud máte tipy nebo nápady na propagaci aplikací do telefonu, tak budeme rádi za příspěvek do diskuze níže.

 

Výhody mobilních aplikací vs. mobilních webů

 

 

One comment on “Mobilní aplikace
  1. Martin napsal:

    Lidi, nevíte o stránce, kde bych se dozvěděl o závislosti prodeje aplikací v mobilu na reklamách v nich? Díky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>