Mobilní web

Internetové stránky, optimalizované pro mobilní telefony jsou dnes výhodou a do budoucna v podstatě nutnost, protože penetrace chytrých mobilních telefonů rapidně roste a v ČR už má smartphone, umožňující přístup na mobilní web přes 2 miliony uživatelů. Přesto jsou pro mobilní prohlížení upraveny webové stránky jen málokterých firem. Situace se začíná zlepšovat alespoň u internetových médií, která své weby optimalizují nejen pro chytré mobilní telefony, ale i pro tablety a další mobilní zařízení.

Mobilní web Aktuálně.cz

Mobilní web Aktuálně.cz

Proč se mobilní stránky optimalizují?

Rozvržení na stránce

Na menším displeji mobilního telefonu není možné zobrazit tolik informací, jako na 22” monitoru počítače, a proto zde není místo pro zobrazování vysokých hlaviček, levého a pravého bočního menu, velkého množství obrázků, či dokonce reklamy. Stránka optimalizovaná pro mobilní telefony tak musí být stručná, s dostatečně velkým písmem a pouze několika málo odkazy či grafickými prvky.

Ovládání navigačních prvků prsty

Bříško prstu na displeji mobilu zasáhne poměrně velkou oblast a v porovnání s myší na klasickém PC není tak snadné zasáhnout požadované místo na mobilní stránce. Pokud se tedy na stránce pro mobily vyskytuje několik odkazů pod sebou nebo vedle sebe, není možné se do nich přesně strefit, což může uživatele snadno odradit. Doporučuje se proto tvořit takto optimalizované stránky s odkazy oddělenými dostatečným množstvím místa nebo textu a navigační prvky stránky tvořit jako dostatečně velká tlačítka, opět s dostatkem místa kolem.

Datová optimalizace

Mobilní operátoři v České republice nabízejí oproti operátorům ve vyspělejších evropských zemích poměrně drahý internet do mobilu. Datové tarify pro mobilní internet tak za nemalý peníz umožňují stažení pouze omezeného množství dat. Nejpoužívanější datový tarif tak za cca 150 Kč umožňuje stažení 100-150 MB dat měsíčně. Navíc mobilní internetové připojení je oproti tomu pevnému mnohonásobně pomalejší a pokrytí 3G sítí v ČR v mnoha městech ještě stále vůbec není samozřejmostí. Toto jsou dva hlavní důvody, proč by měly být mobilní webové stránky optimalizovány i z hlediska objemu dat.

Pokud tak vaše mobilní internetové stránky budou obsahovat příliš obrázků ve vysokém rozlišení, flashe, videa apod., jednak se uživatelům budou velmi pomalu načítat, takže jim dojde trpělivost a stránku opustí; jednak i když vydrží, ale zjistí kolik dat ze svého drahého paušálu vyčerpali, už si příště rozmyslí, jestli přijdou znovu.

Neoptimalizovaný web iDnes.cz na mobilním telefonu

Neoptimalizovaný web iDnes.cz na mobilním telefonu

Zatímco mobilní internetová stránka umožňuje dotyky prstů vybírat odkazy, je přehledná a s texty a obrázky ihned čitelnými na displeji mobilu, iDnes.cz určené pro čtení na PC je na mobilním telefonu velmi nepříjemné. Pokročilé chytré telefony sice umožňují zvětšování stránky, takže je obsah čitelný, ale z vlastní zkušenosti vím, že mně čtení takového webu na mobilním telefonu většinou odrazuje. Stále je však bohužel absence mobilních stránek běžná.

Mobilní stránka iDnes.cz

Mobilní stránka iDnes.cz

Zobrazování flashové reklamy

Na mobilních internetových stránkách se nedoporučuje přílišné zobrazování flashových prvků. Některé platformy flash vůbec nedokáží zobrazit (např. Apple iPhone) a i když ho zobrazit dokáží (např. Google Android telefony), tak bývá datově poměrně náročný. To je důvod, proč třeba zpravodajská média nenabízí inzerentům zobrazení flashových bannerů na svých mobilních stránkách, ale pouze obrázkové formáty (jpeg nebo animovaný gif).

 

Obsah mobilních internetových stránek

Mobilní webové stránky mohou informovat o službách nebo produktech, poskytovat obsah ke stažení (např. mobilní aplikace, PDF či další soubory), něco zábavného, co bude uživatel ochoten sdílet, nebo ho můžeme motivovat k vyplnění stručného registračního formuláře či přihlášení k newsletteru. Na základě této jeho registrace je pak možné uživatele cíleně oslovit.

 

Příklady využití mobilního webu

Příkladem z praxe může být kampaň pojišťovny Generali, kdy uživatelé mohli využít kalkulátoru pojištění BeneFit a vypočítat si tak pojistku přímo na displeji mobilního telefonu.

Pěkné využití mobilní landing page (mobilní stránky, na kterou je směřován uživatel poté, co proklikne reklamní sdělení) může být také přidání výzvy, aby uživatel zadal svoji emailovou adresu, na kterou mu budou zaslány další informace. Uživatele tak můžeme rovnou nechat odsouhlasit příjem newsletteru.

Mobilní web jízdních řádů

Mobilní web jízdních řádů

Mobilní stránky nebo mobilní aplikace?

Webové stránky pro mobilní telefony je možné doplnit i aplikací, a to především u zpravodajských médií. Vývoj aplikace firmě nabízející služby nebo produkty se vyplatí pouze v případě, kdy přinese něco zajímavého nebo unikátního navíc, co není schopna poskytnout na mobilní stránce a ideálně není pouze jednoúčelová, ale umožňuje opakované používání. Jen v takovém případě budou uživatelé ochotni stahovat aplikaci do mobilu. Čtěte více o mobilních aplikacích.

Mobilní aplikace s jízdními řády Pubtran

Mobilní aplikace s jízdními řády Pubtran

 

Výhody mobilního webu oproti mobilním aplikacím

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>