NFC umí i zajímavé marketingové kousky!

Technologie NFC umožňuje komunikaci na velmi krátkou vzdálenost. Odtud také pramení její název Near Field Communication a následně zkratka NFC. A je zajímavá i pro marketéry.

NFC je zajímavé i z pohledu marketingu

V současnosti je NFC často spojováno s bezdotykovým placením, ale to je jen jedna z možností využití. Obecně pokud přiložíte přijímač (dále uvažujme např. mobilní telefon) k čipu NFC, tento čip mu může předat příkaz. Třeba zobrazit webovou stránku nebo mapu, stáhnout aplikaci, přehrát hudbu nebo video, uložit kontakty z navštívenky obsahující čip, vpodstatě cokoli, co určíte čipem. Dokážete si představit další možnosti využití? Proč by si třeba restaurace ke vchodovým dveřím nemohla umístit nálepku s NFC čipem s tím, že přiložením mobilního telefonu se do něj stáhne menu s pozvánkou na kávu na účet podniku? Využití tak nemusí být jen praktické, ale zajímavé i z pohledu marketingu.

 

Co je možné dělat s technologií NFC?

Možná už používáte technologii NFC ve svém cestovním pasu, v platební kartě nebo jako klíč od vstupních dveří. V celé Číně se NFC používá jako bezdotyková jízdenka na hromadnou dopravu, v budoucnu telefonem budeme třeba startovat automobil, v zahraničí je technologie využívána k získávání a uplatňování slevových kupónů.

Přiložením dvou telefonů k sobě můžete sdílet informace s jinou osobou, jako např. aktivity v kalendáři, obrázky, videa, hudbu. Přiložením telefonu k NFC nálepce ve vašem oblíbeném obchodě nebo podniku můžete tento „olajkovat“ na Facebooku, začít sledovat na Twitteru, nebo se „checknout“ na Foursquare.

Tip: Prohlédněte si chytré plakáty s NFC

 

Využití NFC pro marketing, zdroj: infodomobilu.cz

Využití NFC pro marketing

Co jsou NFC tagy?

Představte si, že byste měli několik NFC čipů, třeba ve formě přívěsků nebo nálepek – jeden doma, jeden v práci, jeden v autě… Přišli byste ráno do práce, přiložili telefon k přívěsku a telefon by se automaticky přenastavil do tichého režimu, aktivovalo by se Wi-fi připojení a spustil se třeba Skype. Při příchodu do auta by se automaticky zvýšila hlasitost telefonu, aktivoval se bluetooth pro spojení s handsfree sadou, aktivoval se mobilní internet a spustila navigace. To vše si ovšem představovat ani nemusíte – funguje to totiž už nyní – takovýmto přívěškům, které naprogramujete na určité aktivity se říká NFC tagy.

 

Omezení NFC

Přestože stále více výrobců přidává do svých chytrých telefonů čip pro příjem NFC, stále je největší překážkou právě nízká penetrace telefonů s NFC. Např. společnost Apple se využití této technologie prozatím vyhýbá.

Ne omezením, ale spíše záměrem je funkční vzdálenost. NFC totiž funguje pouze na krátké vzdálenosti do 5 cm. To má výhodu např. při mobilním placení – pokud telefon přiložíte k platebnímu terminálu v obchodě, můžete tak automaticky zaplatit, aniž byste cokoli potvrzovali na displeji telefonu. To by při fungování na delší vzdálenosti nebylo možné.

Pomocí NFC se také přenášejí většinou pouze malé datové objemy, pro přenos větších dat je možno využít aplikace typu Android Beam. Ta přiložením dvou telefonů k sobě automaticky aktivuje bluetooth v obou zařízeních a navíc je spáruje. Přenášený soubor už tedy nevyžaduje těsnou blízkost obou telefonů – přenos probíhá pomocí bluetooth. Podobný princip někteří výrobci používají např. pro spárování telefonu s handsfree sadou jedním dotykem nebo třeba pro přihlášení do stejné multiplayer hry.

 

NFC tagy

NFC tagy – zde Xperia tags od Sony

Vizitka s NFC

Zajímavé může být použití NFC čipu ve vizitce. Dnes se taková vizitka ještě trochu prodraží, ale v budoucnu bude takové použití běžné, stejně jako teď se na navštívenkách používají QR kódy.

NFC v takovém případě může stahovat kontaktní informace z webu a ty potom nabídnout k uložení do kontaktů telefonu. Přitom na webu můžeme kontaktní informace své vizitky upravovat tak, aby byly stále aktuální. Nejen tedy, že můžeme měnit příkazy na NFC čipu (zde např. v navštívence), ale i pokud už navštívenku někomu dáme, tak můžeme měnit kontaktní informace na webu. Ty tak zůstanou pořád aktuální, ačkoli ty vytištěné na vizitce už dávno nejsou.

 

Placení pomocí NFC v mobilu

Placení pomocí NFC v mobilu

Kde se NFC vzalo?

NFC bylo definováno už v roce 2004 třemi společnostmi vyrábějícími mobilní telefony: Nokií, Sony a Philipsem. Nyní má sdružení NFC Fórum, zabývající se specifikací a podporou této technologie už přes 160 členů.

Pokud vás zajímá detailnější technické zázemí NFC čipů, podívejte se na pěkný článek na Mobilmanii.

 

Označeno v Mobilní marketing, Mobilní telefony Označeno s: , , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>